Agric. Econ. - Czech, 2007, 53(7):312-317 | DOI: 10.17221/1154-AGRICECON

The competitive strength factors of the company

H. Chládková
Mendel University of Agriculture and Forestry, Brno, Czech Republic

PATRIA Kobylí, Inc. is one of the traditional wine-growers and producers of quality wines based in southern Moravia. Farming on 152 hectares, PATRIA Kobylí supplies the market with more than 1 million litres of wine per year. It offers an assortment of 14 whites and 6 blue wines. The company focuses on wines designed for gastronomes and distributed to selected specialized wine-merchants. But since 2003, the sales of the company's wines have been declining. The sales in the individual months of 2006 were the lowest for the last 6 years. But the aim of the company will not be to increase the sales volume but the wine quality and services and sales techniques and so to maintain its position in the market. The company started to analyze its strengths and weaknesses and extended its portfolio of Saint Martin wine and special wines and sparkling wines.

Keywords: competitive strength, strengths, weaknesses, BCG model, success factors

Published: July 31, 2007  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chládková H. The competitive strength factors of the company. Agric. Econ. - Czech. 2007;53(7):312-317. doi: 10.17221/1154-AGRICECON.
Download citation

References

  1. Annual reports of PATRIA Kobylí, Inc. (2003, 2004, 2005, 2006).
  2. Chládková H., Pošvář Z., Žufan P. (2004): Consumer habits in the Czech wine market. Agricultural Economics - Czech, 50 (9): 323-330. Go to original source...
  3. Chládková H. (2006a): Characteristic of the internal environment of the DELTA Pekárny and its analysis.: Agricultural Economics - Czech, 52 (2): 83-89. Go to original source...
  4. Chládková H. (2006b): Reakce zemědělského podniku na změny podnikatelského prostředí po vstupu ČR do EU (Behaviour of the Agricultural Company to changes of business environment after the integration of the Czech Republic into the European Union). In: Firma a konkurenční prostředí 2006. MZLU, Brno, pp. 77-83; ISBN 80-7302-117-X.
  5. Kotler P. (1988): Marketing Management. PrenticeHall, Inc., New Persey; ISBN 0-13-556150-7.
  6. Pošvář Z. (2003): Management organizačního rozvoje jako faktor konkurenceschopnosti podniku (Organizational development management as a factor of a business competitive ability). In: Tomšík P.: Firma a konkurenční prostředí. Sekce 4, Kvantitativní metody v hospodářství. 1. vyd., KONVOJ, s.r.o, Brno, pp. 366-372; ISBN 80-7157-695-6.
  7. Pošvář Z., Erbes J. (2002): Management I. MZLU, Brno; ISBN 80-7157-633-6.
  8. Svoboda E. (2005): Moderní přístupy ve strategickém rozhodování podnikového managementu (Modern Approaches to the Strategical Decision-making of Business Management). In: Firma a konkurenční prostředí. Sekce 3, Management v nových podmínkách. PEF MZLU, Brno. 1. vyd. KONVOJ, s.r.o., Brno, pp. 168-177; ISBN 80-7302-098-X.
  9. Svoboda E. (2006a): Ekonomická rizika v podnikovém managementu vytvářející vznik krizí a možnosti jejich řešení (Economic risks in business management causing crisis situations and possibilities of their solving). Auspicia, (1): 31-34, VŠERS, České Budějovice; ISSN 1214-4967.
  10. Svoboda E. (2006b): Strategické řízení podnikatelských subjektů k získání jejich konkurenční výhody (Strategical management of business subjects for obtaining their competitive advantage). In: Agroregion 2006 - Zvyšování konkurenceschopnosti v zemědělství. JčU, České Budějovice, pp. 210-214; ISBN 80-7040-871-5.
  11. Tomšík P. (2004): Přístupy k diagnostice vinařských subjektů (Approaches to diagnostics of agricultural and food-procesing subjects). In: Odvětvové strategie a politiky. 1. vyd., MZLU Brno, pp. 126-130; ISBN 80-7157-835-5.
  12. Tomšík P., Bartošová S. (2004): Analýza a návrh řešení odměňování zaměstnanců podniku (Analysis and proposal of solution of company employees rewarding). Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, LII (3): 51-58; ISBN 1211-8516 Go to original source...
  13. Tomšík P., Lišková S. (2004): Metho dolog y of employee structure and rewarding analysis. Agricultural Economics - Czech, 50 (7): 293-299. Go to original source...
  14. Žufan P. (2006): Standards for Management and Leadership (Standardy pro management a vedení) In: Česká ekonomika v procesu globalizace. Masarykova univerzita, Brno, pp. 294-298; ISBN 80-210-4089-0.
  15. Žufan P., Erbes J. (2001): Využití manažerského systému Balanced Scorecard v odvětví pivovarnictví (Use of the Balanced Scorecard management system in the brewing industry). In: Agrární perspektivy X - Zdroje trvale udržitelného ekonomického růstu ve třetím miléniu: globalizace a regionalizace. ČZU, Praha, pp. 85-90; ISBN 80-213-0799-4. http://www.patriakobyli.cz/ [cit. 2006]

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.