Agric. Econ. - Czech, 2004, 50(9):400-404 | DOI: 10.17221/5225-AGRICECON

Czech wine-production industry and recent movement forces

P. ®ufan
Mendel University of Agriculture and Forestry, Brno, Czech Republic

The paper focuses on identification of the current key movement forces in wine-production industry in the Czech Republic, and its goal is to analyse these key influences, and to identify the most important ones (long term industry growth-rate, technological changes, regulation influences and changes of government policy, and changes of societal priorities and life style). Based on the identified key factors influencing future development and changes in this industry, recommendations for firms are formulated.

Keywords: industry, wine-production, environment, analysis, movement force

Published: September 30, 2004  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
®ufan P. Czech wine-production industry and recent movement forces. Agric. Econ. - Czech. 2004;50(9):400-404. doi: 10.17221/5225-AGRICECON.
Download citation

References

  1. Černíková R., ©korpíková A. (2003): Vnějąí prostředí firmy podnikající na trhu vína v ČR v případových studiích studentů. In: Aktuálne problémy manaľmentu a marketingu vo výučbe na vysokých ąkolách. Nitra, FEM SPU Nitra: 177- 182; ISBN 80-8069-284-X.
  2. Chládková H. (2003): Průzkum trhu vedoucí k získání obecně vyuľitelných poznatků o trhu s vínem, který bude přístupný ąiroké vinařské veřejnosti. Final report from solution of a project for Wine-fund within the programme Support of promotion and sales of wines No. RP/3/03.
  3. Chládková H., Černíková R. (2003): Odvětví vinařství v digitální ekonomice. In: AP XII - Nová ekonomika a roząíření EU. Díl I. Praha, ČZU: 239-246; ISBN 80-213-1056-1.
  4. Porter M.E. (1994): Konkurenční strategie. Praha, Victoria Publishing, 403 p.; ISBN 80-85605-11-2.
  5. Sedláčková H. (2000): Strategická analýza. 1. vydání. Praha, C. H. Beck, 101 p.; ISBN 80-7179-422-8.
  6. Thompson A.A., Strickland A.J. (1989): Strategy Formulation and Implementation - Tasks of the General Manager. 4th edition. Homewood, USA, Irwin, 366 p.; ISBN 0-25606901-8.
  7. Tomąík P. (2003): Komparační analýza odvětví vinohradnicko vinařského ČR. In: Aktuálne problémy manaľmentu a marketingu vo výučbe na vysokých ąkolách. Nitra, FEM SPU Nitra: 96-101; ISBN 80-8069-284-X.
  8. Internet pages of the Czech-Moravian union of winegrowers and wine-producers: http://www.cmvvu.cz(2004-03-20).
  9. Internet pages of the Ministry of Agriculture of the Czech Republic: http://www.mze.cz/vino(2004-03-20).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.